AMP مخفف Accelerated Moblie Pages است که از فوریه 2016 جز نتایج رتبه بندی گوگل در نظر گرفته شد. AMP یک چارچوب HTML است که به سایت‌های بهینه‌سازی شده برای دسکتاپ کمک می‌کند تا نسخه‌های موبایلی فوق‌العاده سریع صفحات وب را ارائه کنند. در این مقاله آموزش سئو از مدیرمارکت، میخوایم به شما بگیم که AMP چیست و اثر آن برروی نتایج گوگل چگونه است. با ما همراه باشید.

AMP چیست؟

قبل از هر چیزی ببینیم که چیه و کاربردش به چه شکل هست؟ AMP یک پروژه تحت نظر گوگل است؛ درواقع هدف آن افزایش سرعت ارائه محتوا با استفاده از کدهای ساده مثل AMP HTML در صفحه ابزارهای کوچکی مانند موبایل است. یعنیAMP راهی برای ایجاد صفحات وب برای محتوای استاتیک و به صورت HTML است که باعث بارگذاری سریع آن ها می شود.

 برای مثال AMP برای پروژه تولید سریع مقالات فیس بوک کاربرد دارد. با این تکنولوژی فیس بوک می تواند محتوای نویسندگان خود را به صورت مستقیم از طریق خبرنامه ارسال کند که محتوا سریع تر از بارگذاری یک صفحه در موبایل، نمایش داده شود.

AMP از فریم ورک های به شکل اپن سورس استفاده می کند. در نتیجه دیگر شرکت ها برای تولید محتوا و صفحات HTML به راحتی می توانند از این فریم ورک ها استفاده کنند.


طرز کار AMP برای افزایش سرعت وب سایت ها

چگونه سرعت وب‌سایت‌ها را افزایش می‌دهد؟

AMP چگونه سرعت وبسایت ها را افزایش می دهد؟

هدف از AMP، بارگذاری سریعتر وب‌سایت‌ها برای گوشی‌های موبایل بود. این هدف از طریق حذف هر چیزی که باعث کندی وب‌سایت شده برآورده می‌شود. افزونه‌هایی مثل تصاویر حجیم و صفحات چندگانه در کنار جاوا اسکریپت و سایر انواع اسکریپت‌های مشابه باعث کند شدن سرعت بارگذاری صفحه می‌شوند. حذف این موارد باعث مختصر و مفیدتر شدن زیرساخت صفحات و بارگذاری سریع‌تر آنها می شود.

بارگذاری حدود 70 درصد صفحات معمولی چیزی بین 7 تا 10 ثانیه طول می‌کشد؛ برای صفحات AMP این عدد به یک ثانیه می رساند. زمان بارگذاری صفحه برای وب‌سایت‌های مرتبط با کسب‌وکار اهمیت بسیار بالایی دارد. بسیاری از کاربران در صورتی که زمان بارگذاری یک صفحه از سه ثانیه بیشتر شود، از مشاهده وب‌سایت منصرف می شوند.

سوال اصلی اینه که آیا AMP در سئو و رتبه بندی سایت در گوگل تاثیر دارد یا خیر؟

آیا AMP یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟

گوگل اعلام کرده که AMP فاکتور رتبه بندی نیست. اما یکی از دلایلی که تصور می شود AMP می تواند عامل رتبه بندی باشد این است که گوگل در موفقیت آن به عنوان یک فناوری سهم دارد.

گوگل مسئول ایجاد AMP است و وبمسترها را برای استفاده از آن برای سرعت بخشیدن به وب تشویق می کند.

نکته دیگر این است که اگر گوگل از AMP برای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده می کرد، سایت ها را مجبور می کند که از فناوری آن استفاده کنند؛ اما این گونه نیست.

اما توجه کنید که AMP به هیچ وجه برای سئو بی ربط نیست.

در حالی که AMP خود یک عامل رتبه بندی نیست؛ اما سرعت تاثیر بسیاری بر سئو دارد.

از جولای 2018، سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی برای جستجوهای موبایلی بوده است.

از آنجایی که AMP برای بارگذاری فوری صفحات طراحی شده است، می تواند به سایت ها کمک کند سیگنال های رتبه بندی قوی تری از نظر سرعت صفحه موبایل ارسال کنند. البته این موضوع وجود دارد که وب سایت ها می توانند سیگنال های مشابهی را بدون AMP ایجاد کنند.

Core Web Vitals

هنگامی که به‌روزرسانی الگوریتم تجربه صفحه در ژوئن 2021 ارائه شد، Core Web Vitals Google به عامل رتبه‌بندی تبدیل شد.

قبل از راه‌اندازی به‌روزرسانی، ارتباط Google با صاحبان سایت همیشه این بوده است که AMP می‌تواند در دستیابی به امتیازات Core Web Vitals ایده‌آل کمک کند.

AMP در مورد ارائه تجربه های با کیفیت بالا و اولین تجربه کاربر است. اهداف طراحی اولیه آن دقیقاً با آنچه Core Web Vitals امروزه اندازه گیری می کند، همسو است.

این بدان معناست که سایت‌هایی که با استفاده از AMP ساخته شده‌اند، احتمالاً می‌توانند به راحتی آستانه‌های Web Vitals را برآورده کنند.

گوگل داده هایی را ارائه کرد که نشان می داد دامنه های AMP در مقایسه با دامنه های غیرAMP پنج برابر بیشتر احتمال دارد که Core Web Vitals را پاس کنند.

البته این نکته هم وجود دارد که مانند افزایش رتبه بندی سرعت صفحه، بدون AMP هم می توان به این امر دست یافت.

نتیجه اینکه

گوگل چندین بار تایید کرده است که AMP یک فاکتور رتبه بندی گوگل نیست.

علاوه بر این، دیگر مزایای منحصر به فردی که می تواند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارد، تحت تاثیر AMP است.

AMP می تواند به طور مثبت بر سایر عوامل رتبه بندی (به عنوان مثال، سرعت) تأثیر بگذارد، اما به تنهایی یک عامل نیست.

نظر شماچیه؟ …

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *