تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به یکی از روش‌های موثر برای کسب و کارها تبدیل شده است. با توجه به پویایی و افزایش کاربران این شبکه‌ها، تبلیغات در آن‌ها می‌تواند باعث رشد کسب و کار شما شود. در این مقاله، به بررسی تأثیر تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بر روی کسب و کارها، مزایا و معایب آن و راه‌های بهینه‌سازی تبلیغات در این شبکه‌ها می پردازیم.

تاثیر تبلیغات بر رشد و بقا سازمان ها در محیط رقابتی دنیای کنونی بر هیچ کسی پوشیده نیست. با افزایش عضویت در شبکه های الکترونیک اجتماعی, تبلیغات در این شبکه ها به مهمترین و اثرگذارترین فعالیت های بازاریابی تبدیل شده است. از مهمترین ابزارهای ارتباطی و بازاریابی در سطح جامعه و جهان شبکه های اجتماعی مجازی است که روند صعودی چشمگیری در جذب مخاطب دارند.

این موضوع از شبکه های الکترونیک اجتماعی منبعی عظیم از مشتریان بالقوه ارائه می دهد که شناسایی عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات در این شبکه ها را حائز اهمیت می سازد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کاربردی بوده که در دسته پژوهش های غیرآزمایشی قرار می گیرد, لذا از حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری اطلاعات از نوع پژوهش های توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی می باشد که با لحاظ نمودن نمونه 188 نفری از کاربران انجام شده است. در این پژوهش, از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای بررسی پایایی و از روش های تحلیل محتوا, تحلیل سازه و روایی تشخیصی, برای بررسی روایی استفاده شده است. شاخص های اثربخشی تبلیغات در نه بعد معرفی شدند, سپس چارچوب مفهومی ارائه شد و از طریق تکنیک تحلیل عاملی شاخص ها مورد تایید قرار گرفتند. نرم افزارهای تحلیلی شامل SPSS و Smart PLS بودند. با توجه به یافته های پژوهش, سرگرم کنندگی تبلیغات, احساس رنجش و آزردگی و آگاهی رسانی تبلیغات بر نگرش کاربران نسبت به تبلیغات اثرگذار هستند, و نگرش نسبت به تبلیغات نیز بر پذیرش تبلیغات به عنوان عامل اساسی اثربخشی تبلیغات تاثیر می گذارد.

در واقع نمی توانیم میزان مشخصی ROI (ضمانت نرخ بازگشت سرمایه ای) برای بازاریابی و تبلیغات در رسانه های مختلف اجتماعی همانند Facebook ،Yellow pages، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی و … را مشخص و یا ضمانت کنیم.

موردی را که می توان به جدیت گفت این است که تبلیغات و بازاریابی اینترنتی از طریق شبکه های اجتماعی برای شرکت ها مفید و بسیار پرسودند. بازاریابان تنها می توانند قول بدهند که با صفحات طرفداران شان در تعامل باشند و مخاطبان جدیدی را نیز جذب کنند، تبلیغات هدفمندی را به نمایش بگذارند که بیشترین مخاطب را برای شرکت جذب کند. همه این موارد و راه های دیگر را با هزینه ای بسیار کمتر از تبلیغات به روش سنتی انجام می دهند.

تحقیقات نشان می دهد بازاریابی اینترنتی به شیوه رسانه های اجتماعی مخاطبان را 3 برابر بیشتر جذب می کند و هزینه های تبلیغات در شبکه های اجتماعی در آن 62% کمتر از هزینه های تبلیغات به روش سنتی است .

تاثیر تبلیغات در شبکه های اجتماعی
بازاریابی اینترنتی به شیوه رسانه های اجتماعی مخاطبان را 3 برابر بیشتر جذب می کند و هزینه های تبلیغات در شبکه های اجتماعی در آن 62% کمتر از هزینه های تبلیغات به روش سنتی است .

مشتریان واقعی، نتایج واقعی

میزان موفقیت برنامه های بازاریابی اینترنتی از طریق شبکه های اجتماعی هنوز به طور دقیق قابل اندازه گیری نیست ولی آن چیزی که شاهدش هستیم این است که آثار بسیار خوبی بر جذب مخاطب داشته است. حتی فعالیتهای بازاریابی اینترنتی از طریق شبکه های اجتماعی با بودجه کم  نیز موفق بوده اند.

Facebook و دیگر شبکه های اجتماعی ابزارهای جدیدی در بازاریابی هستند. از این رو صاحبان کسب وکار باید در ایده های بازاریابی سنتی خود تجدید نظر کنند و با چگونگی فعالیت های بازاریابی اینترنتی آشنا شوند. آنان باید بدانند که این پلتفرم ها واقعاً چگونه عمل می کنند و چگونه می توان از آن ها استفاده کرد و مهم تر از همه این که از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار بازاریابی اینترنتی باید انتظار چه چیزی را داشته باشند.

برخی از شبکه های اجتماعی پر مخاطب:

۱. تبلیغات در فیسبوک
هنوز هم پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در دنیاست، حتی با وجود فیلتر در ایران.
در نتیجه اگر کسب و کار شما بین المللی است، در استفاده از تبلیغات در فیسبوک، لحظه ای درنگ نکنید.
برای این کار یک صفحه بیزنسی در فیسبوک بسازید، با کمک Facebook Ads Manager برای تبلیغات خود هدف‌گذاری کنید.
مخاطبان هدف، بودجه تبلیغات، عکس، ویدیو و محتوا خود را انتخاب کنید و شاهد نمایش تبلیغ خود باشید.

۲. تبلیغات در اینستاگرام
اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا و ایران است. رشد تعامل در اینستاگرام نسبت به فیسبوک و توییتر تقریبا ۴۰۰ برابر بوده است. کمپین تبلیغاتی، تبلیغ در پست، استوری، تبلیغ با همکاری اینفلوئنسرها، برگزاری مسابقات و… از انواع تبلیغات در اینستاگرام است. اگر از تبلیغات خود اینستاگرام هم می‌خواهید استفاده کنید، به ازای هر ۱۰۰۰ اثرگذاری، در حدود ۵ دلار است.

۳. تبلیغات در لینکدین
لینکدین فرصت‌های شغلی برای کارجویان و کارمندهای متخصص برای کارفرمایان، در سراسر دنیا فراهم می‌کند. لینکدین یکی از بهترین بسترها برای تبلیغات کسب و کارهاست. با ساختن پروفایل ارتباط با افراد قدرتمند در صنعت خودتان، انتشار محتوا و ساختن گروه‌های بازاریابی رشد کسب و کار خود را بدون خرج یک ریال می‌توانید مشاهده کنید. کمپین‌های اسپانسری نیز در لینکدین وجود دارند، که کاربران ایرانی برای استفاده از آن با محدودیت روبرو هستند.

۴. تبلیغات در توییتر
توییتر بستری عالی برای تبلیغ و وایرال شدن در مدت کوتاه برای کسب و کارهاست. از توییتر برای افزایش کلیک وبسایت، آگاهی برند، فالوور، تعامل توییت و نصب اپلیکیشن می‌توانید استفاده کنید.

امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. می توانید با دوره جامع آموزش طراحی و راه اندازی کمپین تبلیغاتی خودتان مسئولیت کمپین های تبلیغاتی تان را به عهده بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *