طراحی سایت به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر موفقیت در فضای آنلاین، همواره در برنامه‌ریزی و راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین یا حتی یک وب‌سایت شخصی بسیار مهم است. اما طراحی یک سایت خوب و کارآمد همیشه آسان نیست و برای رسیدن به آن باید از ترفندهایی استفاده کرد که در این مقاله به آن‌ها پرداخته خواهد شد. در این مقاله به ده ترفند حرفه‌ای و اثبات شده برای طراحی سایت خوب و کارآمد می‌پردازیم که با بهره‌گیری از آن‌ها، می‌توانید سایتی زیبا و با کارایی بالا ایجاد کنید. همچنین در این مقاله به بررسی ابزارهای کارآمد و روش‌های مختلف طراحی سایت می‌پردازیم که به شما کمک خواهند کرد تا بهترین شکل ممکن، سایت خود را طراحی کنید. با ما همراه باشید و با یادگیری ترفندهای حرفه‌ای طراحی سایت، به موفقیت در فضای آنلاین نزدیک شوید.

در حال حاضر شرکت ها و افراد زیادی در حوزه طراحی سایت فعالیت می کنند. اما سوال اینجاست که چرا اکثر آنها نمی توانند طراحی سایت ادارات و شرکت های بزرگ را بگیرند. راز موفقیت این شرکت‌ها در چیست؟ شاید بتوان گفت که این شرکت ها به دلیل داشتن علم به روز و استفاده از بهترین ترفند ها برای طراحی سایت، حرفه ای تر از سایرین عمل می کنند.

همانطور که می دانید طراحی سایت یک کسب‌وکار بین‌المللی است، حرفه‌ای بودن حرف اول را میزند. با استفاده از ترفندهای به روز باید نمونه کار حرفه ای داشته باشید. زمانی که یک مشتری پای میز مذاکره با شما می شیند، نمونه کارهای جذاب حتما توجه او را جلب خواهد کرد. در ادامه این مقاله شما را با بهترین المان‌های طراحی سایت مدیرمارکت شرکت طراحی سایت شیراز آشنا می می‌کنیم تا شما نیز به یک طراح سایت حرفه‌ای و موفق تبدیل شوید.

قبل از طراحی سایت چیکار کنیم؟

ترفند طراحی سایت

توجه کنید که قبل از شروع فرآیند طراحی، حتما برنامه ریزی و تحقیق کنید. این برنامه ریزی ها می تواند تحقیق درباره شرکت مشتری، پرسیدن سوالات دقیق از مشتری که چه ساتی می خواهد و یا توجه به روندهای مرتبط با صنعت مورد نظر مشتری باشد.
پیشنهاد می کنم طرحی که در ذهن دارید را روی کاغذ بکشید. اکثر طراحان دوست دارند این مرحله را خیلی سریع جلو ببرند، اما پیش طراحی باعث صرفه جویی در وقت، هزینه و منابع تان می شود.

بهترین ترفندها برای طراحی سایت

بهترین ترفندها برای طراحی سایت

1. طراحی سایت واکنشگرا (responsive design) داشته باشید.

بیش از ۵۰ درصد ترافیک وب از گوشی‌های موبایل وارد می‌شوند. در نتیجه طراحی سایت واکنشگرا یکی از مهم‌ترین ویژگی های یک وب‌سایت است.

این یک نکته بسیار مهم برای مالکان سایت است که باید سایت خود را طوری طراحی کنند که در صفحات موبایل هم به خوبی نمایش داده شود. همانطور که گفتیم به این کار ریسپانسیو یا واکنشگرا کردن سایت گفته می‌شود که امروزه نقش مهمی را در سئو سایت ها دارد. به زبان ساده واکنشگرا بودن به این معنی است که وب‌سایت در تمام دستگاه‌ها  (مانند تلفن همراه ، تبلت و … ) به شکل درست و بهینه نشان داده شود. حتی گوگل در داکیومنت‌های خود اعلام کرده که ابتدا نسخه موبایل را ایندکس می‌کند و بعد از آن نسخه دسکتاب را.

با ابزارهایی مانند Responsivedesignchecker می‌توانید نمایش ریسپانسیو سایت خود را در تمامی دستگاه‌ها تبلت، موبایل و دسکتاپ تست کنید و اگر مشکلی در واکنشگرا بودن سایت وجود داشته باشد، حتماً پیغام خطای آن را می‌بینید.

2. فایوایکون (favicon) داشته باشید

فایوایکون مخفف کلمه favorites icon است که همان لوگوی تصویری کوچکی است که در تب بالای صفحه کنار نام وب‌سایت شما نشان داده می‌شود. برخی از کاربران هنگام کار با موتورهای جستجو، تب‌های زیادی باز می کنند؛ممکن است فراموش کنند وارد سایت شما شوند. داشتن فایوایکون به کاربران یادآوری می‌کند که مطلبی را در سایت شما باز کرده‌اند و برای دیدن آن باید به وب‌سایت شما بروند.

3. از کروسل ها (Carousels ) زیاد استفاده نکنید

کروسل ها همان محتواهای متنی و یا تبلیغاتی هستند که قسمتی از صفحه اصلی سایت را اشغال می‌کنند. استفاده از کروسل در طراحی سایت مشکلی ندارد، مشکل جایی است که به صورت اتوماتیک شروع به چرخیدن در صفحه می‌کنند. بازدیدکنندگان سایت معمولا با دیدن این مدل تبلیغات و یا محتوا سر درگم می‌شوند و سایت شما را ترک می‌کنند.

4) سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید.

اگر بیشتر از 4 ثانیه طول بکشد تا هر صفحه از سایت بارگذاری شود، سرعت این سایت “خیلی آهسته”طبقه بندی می‌شود. بررسی های گوگل نشان می‌دهد که سرعت بارگذاری 70% از سایت‌ها ، حدود 7 ثانیه و حتی بیشتر است. شما نباید کاربران را بیش از حد منتظر بازشدن یک صفحه نگه دارید زیرا ممکن است به راحتی خسته شوند و وب‌سایت شما را ترک کنند. بهترین زمان بارگذاری یک سایت 3 ثانیه است. در نظر داشته باشید سرعت سایت از جمله عوامل بسیار مهم در سئو (SEO) سایت شما است.

5) از طراحی‌های خیلی عجیب و غریب دوری کنید.

درست است که کمی خلاقیت باعث می‌شود تا وب‌سایت شما جذاب تر شود ولی دقت کنید که نباید کلیشه‌های ذهنی کاربران را از بین ببرید. برای مثال کاربران عادت دارند که اطلاعات تماس را در انتهای هر صفحه دنبال کنند، تغییر جای آن ممکن است بازدیدکنندگان را سردرگم کند.

6) لطفا خطای 404 را رفع کنید!

خطای 404 قتل خاموش ترافیک وب‌سایت شما است. آمارها نشان می‌دهند که کاربران بعد از دیدن این خطا تلاشی برای رفع این مشکل و یا بارگزاری دوباره آن نمی‌کنند، بلکه به راحتی سایت شما را ترک می‌کنند.

7) رفع خطاهای ۴۰۴

خطای ۴۰۴ مهلک کننده‌ترین مورد در ترافیک سایت می‌باشد. اگر کاربران با این خطا رو به رو شوند، به صفحات دیگر نمی‌روند بلکه از همان جا سایت را ترک می‌کنند. ابزارهای گوناگونی وجود دارد که لینکهای شکسته سایت شما را شناسایی می‌کنند از آن‌ها استفاده کنید و این نکته منفی و سمی را هر چه سریع‌تر رفع نمایید.

8) اجتناب از طرح‌های عجیب و غریب

هدف از طراحی سایت، ساده و آسان نمودن استفاده از سایت می‌باشد. باز هم تاکید می‌کنم، ساده و آسان. بنابراین استفاده از طرح‌های عجیب که کاربر را سردرگم می‌کند و باید دقایق زیادی را صرف کند تا بتواند یک واکنش عادی را انجام دهد، چاره‌ای جز ترک سایت و مراجعه به سایت‌های دیگر نمی‌گذارد. کلیشه‌های ذهنی مخاطبان را به یک باره از بین نبرید. استانداردهای رایج در طراحی سایت را همیشه مد نظر داشته باشید تا کاربران بیشتری به سایت شما جذب شوند.

9) بهبود سرعت سایت

کاربران امروزی کم حوصله هستند و برای بالا آمدن سایت صبر نمی‌کنند. طبق آمارهایی که گوگل منتشر نموده است، حداکثر زمان انتظار کاربرای برای بارگذاری سایت، ۴ ثانیه می‌باشد و سرعت مناسب باید زیر ۳ ثانیه باشد. از المان‌های طراحی سایت کمتری استفاده کنید و حجم فایل‌های css, js , jquery و… را فشرده نمایید. کدهای اضافی و غیر ضروری را حذف کنید. سایت Gtmetrix به شما در آنالیز سرعت سایت و تأثیر هر المان بر زمان بارگذاری را نشان می‌دهد.

10) تاثیر رنگ در جذب کار در طراحی سایت

رنگ وب سایت خود را مطابق با برند تجاری خود طراحی کنید. به عنوان مثال اگر رنگ برند شما زرد است پس در طراحی سایت خود نیز رنگ زرد را رنگ اصلی قرار دهید. با این کار برندتان بیشتر در ذهن مخاطبان و کاربران باقی می‌ماند. هر رنگ معنای خاصی دارد و اثر خاصی بر جای می‌گذارد. دقت داشته باشید که طبق استانداردهای طراحی سایت، بهتر است که تعداد رنگ‌های سایت بیشتر از چهار تا نشود؛ که این شامل یک رنگ اصلی، دو رنگ کمکی و یک رنگ فونت است. نکته مهم دیگر این است که این رنگ‌ها را در تمام صفحات سایت پخش کنید یعنی در تمامی صفحات از همه این رنگ‌ها استفاده کنید نه اینکه فقط در تعدادی صفحه محدود به چشم بخورند.

11) ترفند استفاده از سایه‌ها، لایه‌ها و المان‌های شناور در طراحی سایت

دوران استفاده از مربع‌ها و دایره‌های چشمک‌زن برای جلب‌توجه مخاطب گذشته است. دنیا به سمتی پیش می‌رود که حتی مجسمه‌های سنگی نیز با نگاه خود شما را دنبال می‌کنند. پس چرا در دنیای دیجیتال این‌طور نباشد؟ استفاده مناسب از سایه‌ها، طرح‌های لایه‌لایه و المان‌های شناور باعث ایجاد حالت‌های شبه سه‌ بعدی شده و طراحی شما را واقعی‌تر و جذاب‌تر می‌سازد.

این ترفند درباره عمق بخشیدن به المان‌ها است. چه اشکالی دارد که در یک سایت سفارش غذا با سایه‌ها و المان‌های شناور بخار غذای داغ را هم بسازید تا دهان مشتری را آب بیندازید؟ استفاده از این ترفند فقط به عکس‌ها و بخش گرافیکی سایت منتهی نمی‌شود. شما می‌توانید با عمق بخشیدن به بخشی از متن نیز مخاطب را تا «عمق» مطلب همراهی کرده و تاثیر سخن در «عمق» جان را ملاحظه کنید!

 12) در طراحی سایت از فضاهای سفید لابه‌لای نوشته‌ها استفاده کنید

وقتی صفحه سایت بدون استفاده از هیچ تصویری سرشار از نوشته‌هاست، احساس قرار گرفتن در یک لانه مورچه به مخاطب القا خواهد شد. اولین احساسی که مخاطب شما پس از خواندن یکی دو جمله از این خانه شلوغ خواهد داشت احساس سردرد و سرگیجه است.

چشم انسان برای تشخیص بهتر محیط پیرامون خود به فضاهای خالی نیاز دارد. فضاهای سفید در صفحه سایت شما برای چشمان مخاطبتان حکم استراحتگاه‌های بین‌راهی برای مسافران را دارد. حال اگر در پس این فضاهای خالی از تصاویر ساده و جذاب استفاده کنید قطعا بلیت سفر بعدی مخاطب خود را رزرو کرده‌اید. مخاطبانی که با سایت‌های پر از نوشته مواجه می‌شوند مرتب نگران از دست دادن بخشی از مطلب هستند. بهتر است با استفاده از المان‌های گرافیکی جذاب و فضاهای سفید مناسب مخاطب را ترغیب به خواندن متن کنید.

به‌عنوان یک طراح سایت باید خود را به‌ روز نگه داشته و به‌ شدت خلاق باشید. برای شکوفایی خلاقیت‌های نهفته‌ تان طرح‌های مختلف را ببینید. به سایت‌های معروف و معتبر مراجعه کنید و نحوه استفاده آن‌ها از رنگ‌ها، المان‌های گرافیکی، طرح‌های دست‌نویس و فضاهای خالی را ببینید. سپس پشت میز طراحی نشسته و با توجه به سفارش مشتری طرح کلی را بر روی کاغذ بکشید. روی طرح کاغذی‌تان مشخص کنید که جای دقیق هر شی کجاست و قرار است چه رنگی داشته باشد. پس از آن شروع به کد نویسی و طراحی کنید.

ترفند طراحی سایت برای سئو سایت

بهترین ترفند طراحی سایت

همه ما می دانیم که سئو نقش زیادی در دیده شدن سایت های شما در نتایج گوگل دارد. پس بهتر است از همان ابتدا و در زمان طراحی سایت نکات مربوط به سئو را رعایت کنید. 

در این قسمت از مقاله چند نمونه از ترفند طراحی سایت که در سئو سایت موثر است را به شما معرفی می کنیم.

استفاده از لینک های داخلی یکی از مهمترین مواردیست که باید در هنگام طراحی سایت مورد توجه قرار دهید. لینک های داخلی باید به گونه ای باشد که تمامی صفحات شما به یکدیگر متصل باشند و به اصطلاح صفحه یتیمی در سایت خود نداشته باشید. صفحه یتیم به صفحه از سایت گفته می شود که از هیچ کجای سایت به صفحه مورد نظر لینکی داده نشود.

بهترین کار این است که صفحات یک وب سایت مانند زنجیر در هم گره خورده باشد و به هم متصل باشد. اینگونه است که شما می توانید یک طراحی سایت سئو شده و حرفه ای داشته باشید.

1) محتوای خود را بهینه سازی کنید

 محتوای وب سایت شما سرمایه مهمی محسوب میشود.  پس در تولید محتوا مناسب تمام تلاشتان را بکار گیرید.

برای بهینه سازی محتوا سایت چه به صورت متنی چه محتوای ویدیویی یا تصاویر گرافیکی زیبا باید مطابق با استانداردهای سیو و بهینه سازی پیش بروید. اگر محتوای متنی دارید عنوان جذاب، انتخاب هدینگ مناسب و متادیسکریپشن (توضیحات مختصر) را فراموش نکنید. در محتوای ویدیویی به حجم آن توجه کنید چرا که بارگذاری ویدیو با حجم بالا در سایت با مشکلات فنی همراه است و اگر یک محتوای تماما بصری دارید بهتر است از ساختار اینفوگرافیک در آن استفاده کنید چرا که تصاویر اینفوگرافیک مخاطب بیشتری دارد و راحتر مفهوم را می رساند.

 2) تاریخچه لینک خود را بازبینی کنید

لینک ها بیشترین اهمیت را در سایت دارند. یک لینک خوب و استاندارد نیاز به زمان دارد تا ترویج پیدا کند، اما در اینجا چند مرحله ی ساده که بتوانید کارتان را با آن شروع کنید به شما معرفی میکنیم.

روی کیفیت تمرکز کنید تا کمیت

تعداد دامنه ها، آی پی ها و لینک های بلاک شده یا شکسته  در پیج شما مهم هستند. پس به درستی آن ها توجه کنید.وجود صفحات معتبر در سایت با لینک استاندارد هرچند کم بهتر از چندین لینک نامرتبط و بی کیفیت است. اگر یک صفحه از سایتت خود را حذف کردید به لینک آن  صفحه نیز توجه کنید.

لینک های از کار افتاده را پیدا و بازیابی کنید

از پلاگین های چک کنند لینک در وردپرس مانند Broken Link Checker  استفا ده کنید تا بتوانید لینکهای از کار افتاده را تشخیص و تصحیح کنید. این پلاگین پستها، صفحات و حتی نظرات را برای لینک های از کار افتاده بررسی میکند.

متن پایه را بهینه سازی کنید

برخی از متنهای پایه را برای تحقیقات منطقه ای بهینه سازی کنید. برای مثال اسم منطقه ی خود را اضافه کنید. فقط مواظب باشید که زیاد آن را محدود نکنید( مثلا تمام متن پایه را تغییر ندهید یا از متون مشابه زیادی استفاده نکنید و یا کارهایی از این قبیل)

از ابزارهای تحلیل گر رقابتی استفاده کنید تا بتوانید فرصت های بالقوه ی ساخت لینک را پیدا کنید؛ ابزارهایی که بتواند رقبایتان را به شما لینک دهد ولی شما را به آنها نه

3) بهینه سازی سایت برای گوشی موبایل و تبلت

بهینه سازی در گوشی مبایل و تبلت مهمتر از همیشه است.بهترین کار که شما میتوانید برای بالاآمدن سایت روس گوشی موبایل و تبلت خود استفاده کنید تمرکز کردن روی سرعت سایت و فشرده کردن تصاویر است اما در اینجا چند ترفند و نکته ی دیگر ارزش گفتن دارد.

از وسایل واکنشی استفاده کنید

تا حد امکان مطمُن شوید ورد پرس که از آن استفاده میکنید واکنشی و مناسب با محتوای شما و با تمام ابزارهای سیال باشد.

طراحی خاص برای بازدید کنندگان گوشی موبایل و تبلت

از عملکردWP  داخلی موبایل استفاده کنید تا بتوانید ابزارهای مختلف را در سطح سرور پیدا کنید. بدین ترتیب میتوانید تجربیات قدیمی در سطح سرور را برای بازدید کنندگان سیار خود بوجود آورید.

یک اپ مناسب گوشی موبایت وتبلت عرضه کنید

طبق مطالعات ایی مارکتر، 88% زمان رسانه های سیال روی اپ ها میگذرد. استفاده کنندگان از وسایل سیال مثل اپ ها یک روش جامعی در دسترس دارند که به وسیله ی ان میتوانند با مسایُل مورد علاقه شان سرگرم شوند.

صفحات مناسب گوشی موبایل وتبلت پرسرعتی را بنا کنید

صفحات سیال پر سرعت ای ام پی، صفحات فوق العاده پر سرعت طراحی شده مختص وسایل سیال میباشند. ورد پرس تنها با ایراد پلاگین ای ام پی همراه است که شما بتوانید هنگام جستجو با موبایل صفحات ای ام پی را که در بالای اس اف ار پی اس هستند بنا کنید.

ترفندهای نوشتاری (تایپوگرافی) در طراحی سایت

ترفندهای نوشتاری در طراحی سایت

1) لطفا از فونت خوانا و واضح استفاده کنید

فونت انتخابی برای سایت شما باید خوانا و واضح باشد. درست مانند قسمت قبل، نباید در دام ایجاد بیش از حد جذابیت بیوفتید.

در نظر داشته باشید اکثر فونت‌های رایج برای زبان عربی طراحی شده و برای زبان فارسی ویرایش شده اند. در اصل تعداد فونت‌های مختص زبان فارسی محدود است و گاها استفاده از این فونت‌ها نیازمند پرداخت هزینه است. لطفا از فونت‌های مخصوص زبان فارسی و یا فونت های متداول‌تری که در اکثر سایت‌ها دیده می‌شوند استفاده کنید.

2) فاصله‌ها و نیم‌فاصله‌ها را رعایت کنید

یکی از اشتباهات رایجی که تاثیر مهمی در روان‌تر خوانده شدن متن‌های موجود در سایت دارد، رعایت علائم نگارشی شامل فاصله بین کلمات، فاصله بین سطرها و فاصله شروع پاراگراف از سرعنوان است. شاید فکر کنید رعایت فاصله‌های نگارشی چه اهمیتی دارد؟ رعایت این نکات باعث می‌شود تا متنی که برای تهیه آن زحمت زیادی کشیده اید واضح‌تر و خوانا‌تر نشان داده شود. رعایت نکردن این نکات باعث می‌شود تا شما نتوانید دقیقا تشخیص دهید که دلیل اصلی ترک سایت شما توسط کاربر چه بوده است و برای مثال تغییری در نوع محتوای خود ایجاد کنید، درحالی‌که مشکل از جای دیگری است.

3) از فونت‌های هماهنگ استفاده کنید

قبلا اشاره کردیم که سعی کنید از فونت‌های خوانا و متداول استفاده کنید. اگر برای افزایش جذابیت صفحات‌تان می‌خواهید از فونت‌های متعددی استفاده کنید، می‌توانید این تعداد را حداکثر تا 3 عدد افزایش دهید. البته به شرطی که این فونت‌ها کاملا با هم هماهنگ باشند. برای مثال استفاده همزمان فونت کودک و نستعلیق در کنارهم کار درستی نیست. تنوع فونت‌های مختلف موجب از دست دادن تمرکز کاربر هنگام کار با سایت شما می‌شود.

4) تولید محتوای ارزشمند

یادتان باشد که مخاطبان برای رفع نیاز و یافتن پاسخ سوالات خود به سایت شما مراجعه می‌کنند، بنابراین فقط ظاهر سایت در جذب کاربر کافی نیست و باید محتوای مفید تولید کنید. محتوای ارزشمند شامل موارد زیر می‌شود:

5) به کار گیری ترفند حالت تاریک در طراحی سایت

اگر از تلگرام استفاده می‌کنید حتماً می‌دانید که حالت تاریک دارد و با فعال کردن آن صفحه تاریک می‌شود. این طراحی برای ساعات شب که چراغ‌ها خاموش می‌باشد و کاربران در حال گشت و گذار در سایت شما می‌باشند بسیار مناسب است. حتماً این طراحی را در سایت خود اعمال کنید.

ترفندهای جذاب سه بعدی در طراحی سایت

ترفندهای اصولی برای طراحی سایت

تصویر سه بعدی درک بهتری از محتوای آن می‌دهد چون همه چیز در واقعیت سه بعدی است. این مورد در سایت‌های فروشگاهی که کاربران دوست دارند محصول را ابعاد و زوایای مختلف ببینند، بسیار جذاب و در واقع می‌توان گفت که دیگر ضروری شده است. همچنین استفاده به جا و هوشمندانه از انیمیشن‌های css می‌تواند ایده بهتری باشد. 

سخن آخر

طراحی سایت در جذب کاربران، اولین و مهم‌ترین تأثیر را دارد. با ترفندهایی که در بالا ارائه شد، بررسی کنید که هر کدام را چطور می‌توانید اعمال کنید و از همین الان برای آن برنامه ریزی کنید. چرا که این موضوع در افزایش ترافیک سایت و تعداد مشتریان شما موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *